Za??cznik nr 1 do zarz?dzenia nr 7/2024
PROCEDURA OCHRONY DZIECI W HOTELU MARATON W SZAMOTU?ACH
§ 1
1. Wszystkie zasady okre?lone w niniejszym dokumencie zosta?y ustalone zgodnie z obowi?zuj?cym prawem, w tym w szczególno?ci z ustaw? z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdzia?aniu zagro?eniom przest?pczo?ci? na tle seksualnym i ochronie ma?oletnich (Dz.U. 2023.1304 z pó?n. zm.).
2. Niniejsza Procedura okre?la:
a) zasady zapewniaj?ce bezpieczne relacje mi?dzy personelem podmiotu a ma?oletnim,
a w szczególno?ci zachowania niedozwolone wobec ma?oletnich;
b) zasady i procedury identyfikacji ma?oletniego przebywaj?cego w hotelu i jego relacji w stosunku do osoby doros?ej, z któr? przebywa w tym obiekcie;
c) zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, ?e dobro ma?oletniego znajduj?cego si? na terenie hotelu jest zagro?one;
d) procedury i osoby odpowiedzialne za sk?adanie zawiadomie? o podejrzeniu pope?nienia przest?pstwa na szkod? ma?oletniego oraz zawiadamianie s?du opieku?czego;
e) zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu podmiotu do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynno?ci.
§ 2
1. Ka?dy pracownik dokonuj?cy zameldowania lub obs?ugi go?cia w hotelu, ma obowi?zek poinformowa? go?cia o przes?ankach zbierania informacji o ma?oletnich oraz o tym, jak wa?ne w skali bezpiecze?stwa dzieci na ?wiecie jest podejmowanie dzia?a? maj?cych na celu ochron? ma?oletnich.
2. W recepcji umieszcza si? widoczn? tabliczk? informuj?c? o tym, ?e hotel dba o bezpiecze?stwo dzieci i stosuje procedury ochrony ma?oletnich przed skrzywdzeniem.
3. Hotel Maraton zamieszcza informacj? o wprowadzeniu standardów tak?e na swojej stronie internetowej.
§ 3
1. Pracownicy hotelu s? zobowi?zani do?o?y? nale?ytej staranno?ci, aby zapewni? bezpiecze?stwo ma?oletniemu.
2. Podstawow? zasad? wszystkich czynno?ci podejmowanych przez personel jest dzia?anie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem, dbaj?c o jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
3. Pracownicy s? zobowi?zani do:
a) utrzymywania profesjonalnej relacji z dzie?mi i ka?dorazowego rozwa?enia, czy jego reakcja, komunikat b?d? dzia?anie wobec dziecka s? adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione
i sprawiedliwe wobec innych dzieci;
b) dzia?ania w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizowa? ryzyko b??dnej interpretacji jego zachowania.
c) zachowania cierpliwo?ci i szacunku w komunikacji z dzie?mi;
d) s?uchania uwa?nie dzieci i udzielania im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji;
e) podejmowania decyzji dotycz?cych dziecka przy jednoczesnym poinformowaniu go o tym
i uwzgl?dnieniu jego rozs?dnych oczekiwa?;
f) szanowania prawa dziecka do prywatno?ci. Je?li konieczne jest odst?pienie od zasady poufno?ci, aby chroni? dziecko, nale?y mu to wyja?ni? najszybciej jak to mo?liwe.
g) pozostawienia uchylonych drzwi do pomieszczenia i zadbania, aby by? w zasi?gu wzroku innych w przypadku konieczno?ci porozmawiania z dzieckiem na osobno?ci (mo?na te? poprosi? drugiego pracownika o obecno?? podczas takiej rozmowy);
h) zapewnienia dzieci, ?e je?li czuj? si? niekomfortowo w jakiej? sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy s?ów, mog? o tym powiedzie? i mog? oczekiwa? odpowiedniej reakcji lub pomocy.
i) doceniania wk?adu dzieci w podejmowane dzia?ania, traktowania równo bez wzgl?du na ich p?e?, orientacj? seksualn?, niepe?nosprawno??, status spo?eczny, etniczny, kulturowy, religijny
i ?wiatopogl?d;
j) zawsze by? przygotowanym na wyja?nienie swoich dzia?a?.
4. Pracownikom nie wolno:
a) zawstydza?, upokarza?, lekcewa?y? i obra?a? dziecka;
b) krzycze? na dziecko w sytuacji innej ni? wynikaj?ca z bezpiecze?stwa dziecka lub innych dzieci;
c) ujawnia? informacji wra?liwych dotycz?cych dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci (wizerunek dziecka, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opieku?czej i prawnej);
d) zachowywa? si? w obecno?ci dzieci w sposób niestosowny poprzez u?ywanie wulgarnych s?ów, gestów i ?artów, czynienie obra?liwych uwag, nawi?zywanie w wypowiedziach do aktywno?ci b?d? atrakcyjno?ci seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji w?adzy lub przewagi fizycznej poprzez zastraszanie, przymuszanie lub gro?by;
e) faworyzowania dzieci;
f) nawi?zywa? z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani sk?ada? mu propozycji o nieodpowiednim charakterze (seksualne komentarze, ?arty, gesty oraz udost?pnianie dzieciom tre?ci erotycznych i pornograficznych bez wzgl?du na ich form?);
g) utrwala? wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie g?osu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych;
h) proponowa? dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak równie? u?ywa? ich w obecno?ci dzieci;
i) przyjmowa? pieni?dzy ani prezentów od dziecka, ani rodziców lub opiekunów dziecka;
j) wchodzi? w relacje jakiejkolwiek zale?no?ci wobec dziecka lub rodziców lub opiekunów dziecka;
k) zachowywa? si? w sposób mog?cy sugerowa? innym istnienie takiej zale?no?ci i prowadz?cy do oskar?e? o nierówne traktowanie b?d? czerpanie korzy?ci maj?tkowych i innych.
l) bi?, szturcha?, popycha? ani w jakikolwiek sposób narusza? integralno?ci fizycznej dziecka;
m) dotyka? dziecka w sposób, który mo?e by? uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny;
5. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie mo?e by? niejawny b?d? ukrywany, wi?za? si? z jak?kolwiek gratyfikacj? ani wynika? z relacji w?adzy. Je?li pracownik b?dzie ?wiadkiem jakiegokolwiek z wy?ej opisanych zachowa? lub sytuacji ze strony innych doros?ych lub dzieci, jest zobowi?zany poinformowa? o tym osob? odpowiedzialn? lub post?pi? zgodnie z obowi?zuj?c? procedur?.
6. W sytuacjach wymagaj?cych czynno?ci piel?gnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, nale?y unika? innego ni? niezb?dny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zw?aszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu z toalety. Nale?y zadba? o to, aby w ka?dej z czynno?ci piel?gnacyjnych i higienicznych asystowa? inny pracownik hotelu.
§ 4
1. Pracownicy hotelu podejmuj? wszelkie mo?liwe kroki zmierzaj?ce do identyfikowania ma?oletniego
i jego relacji z go?ciem, z którym przebywa w hotelu.
2. Pracownicy winni tak?e dokonywa? wyja?nie? i informowa? go?ci o przes?ankach zbierania takich informacji.
3. Podczas identyfikacji ma?oletniego i jego pokrewie?stwa z go?ciem pracownik recepcji jest zobowi?zany:
a) poprosi? o okazanie dowodu osobistego lub innego dokumentu to?samo?ci ma?oletniego lub dokumentu wskazuj?cego na pokrewie?stwo, np. aktu urodzenia ma?oletniego, legitymacji szkolnej, paszportu;
b) zada? dodatkowe pytania przy meldunku go?cia w hotelu ? je?li to wskazane, a podane dot?d informacje budz? w?tpliwo?ci pracowników hotelu;
4. W przypadku braku zbie?no?ci nazwisk go?cia i ma?oletniego, nale?y dodatkowo poprosi? go?cia
o przedstawienie dokumentu, który po?wiadczy pokrewie?stwo mi?dzy go?ciem a ma?oletnim, takich jak akt urodzenia ma?oletniego, dokument o zmianie nazwiska rodzica itp..
5. W przypadku, gdy go?? nie jest rodzicem lub opiekunem prawnym ma?oletniego, nale?y poprosi? go?cia o przedstawienie:
a) orzeczenia s?du o opiece nad ma?oletnim;
b) zgody podpisanej przez rodziców lub prawnych opiekunów dziecka wraz ze wskazaniem danych dziecka, adresu jego zamieszkania, kontaktem telefonicznym do rodzica lub opiekuna i numerem dokumentu to?samo?ci lub numerem PESEL osoby, której rodzic lub opiekun powierzy? opiek? nad dzieckiem;
c) zgody notarialnej rodzica na podró?owanie danej osoby z dzieckiem.
6. W przypadku braku podania lub odmowy podania ww. danych i okazania dokumentów, pracownik recepcji ma prawo poprosi? go?cia o podanie numeru telefonu do rodzica lub opiekuna prawnego ma?oletniego, celem skontaktowania si? z nimi i potwierdzenia informacji uzyskanych od go?cia hotelowego (nale?y poinformowa? rozmówc? o przetwarzaniu jego danych osobowych w celach zwi?zanych z ochron? interesu ma?oletniego i miejscu, gdzie mo?e zapozna? si? z pe?n? klauzul? informacyjn? ? Za??cznik nr 4).
7. W razie odmowy wspó?pracy pracownik recepcji jest zobowi?zany do poinformowania managera hotelu o zaistnia?ej sytuacji. Przed podj?ciem rozmowy z ma?oletnim, manager hotelu podejmuje rozmow? z osob? doros??, w celu pozyskania niezb?dnych do identyfikacji dokumentów.
8. Manager hotelu mo?e tak?e zwróci? si? do ma?oletniego z pytaniami o jego pokrewie?stwo z go?ciem oraz jego dane osobowe oraz dane osobowe jego rodziców lub opiekunów prawnych, tak aby nie spowodowa?o to dyskomfortu u ma?oletniego.
9. Manager hotelu w razie dalszych w?tpliwo?ci zawiadamia Policj?, a osoba doros?a jak i dziecko do czasu przyjazdu Policji powinni pozosta? pod obserwacj? personelu hotelu.
10. W uzasadnionych przypadkach czynno?ci wskazane w pkt 9 i 10 podejmuje pracownik recepcji hotelu.
§ 5
1. Podczas identyfikacji ma?oletniego ma miejsce przetwarzanie danych osobowych dziecka w zakresie informacji zawartych w okazanych dokumentach oraz przekazanych przez go?cia hotelowego lub rozmówcy telefonicznego.
2. Pracownik mo?e zapisywa? i przechowywa? nast?puj?ce dane osobowe ma?oletniego:
a) imi? i nazwisko, wiek lub data urodzenia;
b) numer PESEL;
c) miejsce zamieszkania;
d) dane rodziców lub opiekunów prawnych;
e) pokrewie?stwo z go?ciem hotelowym.
3. Dane osobowe ma?oletniego s? zapisywane w systemie meldunkowym.
4. W przypadku, gdy ma?oletni wykazuje oznaki niepe?nosprawno?ci lub specjalnych potrzeb ? informacja o ma?oletnim mo?e zawiera? tak?e tak? informacj?.
§ 6
1. Maj?c uzasadnione podejrzenie, ?e dziecko przebywaj?ce w hotelu jest krzywdzone, nale?y niezw?ocznie zawiadomi? Policj?, dzwoni?c pod numer 112 i opisuj?c okoliczno?ci zdarzenia.
2. W zale?no?ci od dynamiki sytuacji i okoliczno?ci, telefon wykonuje osoba, która jest bezpo?rednim ?wiadkiem zdarzenia.
3. Je?li zawiadamiaj?cym jest pracownik, jednocze?nie o zdarzeniu informuje managera hotelu.
4. Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia dziecka ma miejsce wtedy, gdy:
a) dziecko ujawni?o wobec pracownika fakt krzywdzenia;
b) pracownik zaobserwowa? krzywdzenie;
c) dziecko ma na sobie ?lady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada niespójnie, chaotycznie, popada w zak?opotanie b?d? wyst?puj? inne okoliczno?ci mog?ce wskazywa? na krzywdzenie, np. znalezienie materia?ów pornograficznych z udzia?em dzieci
w pokoju osoby doros?ej.
5. W tej sytuacji, nale?y uniemo?liwi? dziecku oraz osobie podejrzewanej o krzywdzenie dziecka oddalenie si? z hotelu.
6. W uzasadnionych przypadkach mo?na dokona? obywatelskiego zatrzymania osoby podejrzewanej. Wówczas, do czasu przybycia Policji, nale?y trzyma? t? osob? w osobnym pomieszczeniu z dala od widoku innych go?ci, pod nadzorem dwóch pracowników.
7. W ka?dym przypadku nale?y zadba? o bezpiecze?stwo dziecka. Dziecko powinno przebywa? pod opiek? pracownika do czasu przyjazdu Policji.
8. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, ?e dosz?o do pope?nienia przest?pstwa powi?zanego
z kontaktem dziecka z materia?em biologicznym sprawcy (sperma, ?lina, naskórek) nale?y w miar? mo?liwo?ci nie dopu?ci?, aby dziecko my?o si? oraz jad?o lub pi?o do czasu przyjazdu Policji.
9. Po odbiorze dziecka przez Policj? nale?y zabezpieczy? materia? z monitoringu oraz inne istotne dowody (np. dokumenty) dotycz?ce zdarzenia i na wniosek s?u?b przekaza? ich kopi? listem poleconym lub osobi?cie prokuratorowi lub Policji.
10. Z ka?dego zdarzenia sporz?dzana jest Karta interwencji, której wzór stanowi za??cznik nr 5.
§ 7
1. Manager hotelu jest zobowi?zany przeszkoli? pracowników hotelu w zakresie stosowania niniejszej procedury w szczególno?ci w zakresie konieczno?ci reagowania i zg?aszania bez zb?dnej zw?oki managerowi hotelu sytuacji nietypowych lub podejrzanych, w których istnieje podejrzenie krzywdzenia dziecka oraz sposobu komunikacji z ma?oletnim i zachowa? zabronionych.
2. Szkolenia, o których mowa w ust. 1 s? przeprowadzane cyklicznie nie rzadziej ni? raz na rok.
3. Co najmniej raz na dwa lata Zak?ad Gospodarki Komunalnej w Szamotu?ach Sp. z o.o. b?dzie dokonywa? oceny standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodno?ci z obowi?zuj?cymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny b?d? pisemnie udokumentowane.
§ 8
1. Wszystkie osoby pracuj?ce z dzie?mi musz? by? dla nich bezpieczne, co oznacza m.in., ?e ich historia zatrudnienia powinna wskazywa?, ?e nie skrzywdzi?y w przesz?o?ci ?adnego dziecka.
2. Ka?d? osob? zatrudnian? przez hotel do prac zwi?zanych z edukacj?, wypoczynkiem i opiek? nad dzie?mi nale?y obowi?zkowo sprawdzi? w Rejestrze Sprawców Przest?pstw na Tle Seksualnym. Sprawdzenie osoby w Rejestrze odbywa si? poprzez wydruk wyników wyszukiwania osoby w Rejestrze z dost?pem ograniczonym, który nast?pnie wk?adany jest do akt osobowych osoby sprawdzanej. Sprawdzenie nale?y powtarza? co roku. Zakres danych obejmuje Za??cznik nr 3.
3. Wszyscy pracownicy zatrudnieni do pracy z dzie?mi, w tym osoby, które mog? mie? potencjalny kontakt z dzie?mi powinny z?o?y? o?wiadczenie o braku karalno?ci i o nietoczeniu si? post?powa?
o czyny przeciwko dzieciom ? Za??cznik nr 1.
§ 9
1. Dost?p do procedury mo?liwy jest w hotelu i na stronie internetowej www.hotelszamotuly.pl.
2. Informacja dla ma?oletniego o zasadach zwi?zanych z wdro?eniem procedury stanowi za??cznik nr 2 i jest dost?pna w widocznym, ogólnodost?pnym miejscu w hotelu.
Za??cznik nr 1: Wzór o?wiadczenia pracownika
O?wiadczenie
...................................................
miejsce i data
Ja, ......................................... legitymuj?ca/y si? dowodem osobistym o nr .......................................... o?wiadczam, ?e nie by?am/em skazana/y za przest?pstwo przeciwko wolno?ci seksualnej i obyczajno?ci i przest?pstwa z u?yciem przemocy na szkod? ma?oletniego i nie toczy si? przeciwko mnie ?adne post?powanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.
Ponadto o?wiadczam, ?e zapozna?am/-em si? z Procedur? Ochrony Dzieci obowi?zuj?c? w Hotelu Maraton w Szamotu?ach i zobowi?zuj? si? do ich przestrzegania.
.................................................
Podpis
?
Za??cznika nr 2
POLITYKA OCHRONY DZIECI
Wersja skrócona dla ma?oletnich
1. Masz prawo czu? si? bezpiecznie w Hotelu Maraton w Szamotu?ach.
2. Twoje prawa s? bardzo wa?ne i b?dziemy ich chroni?.
3. Je?li uznasz, ?e zachowania naszych pracowników, klientów lub innych osób na terenie hotelu s? dla Ciebie niebezpieczne, niew?a?ciwe, wywo?uj? l?k, poczucie zagro?enia, dyskomfortu masz prawo zg?osi? to natychmiast naszemu pracownikowi, najlepiej, je?li b?dzie to manager hotelu lub inna osoba pracuj?ca w recepcji.
4. Nie wahaj si? i ?mia?o powiedz, dlaczego czu?e? si? zagro?ony zachowaniem, s?owami, gestami lub czym? innym, co sprawi?o, ?e nie czujesz si? bezpiecznie w hotelu.
5. Zapewniamy Ci?, ?e do ka?dego Twojego zg?oszenia podejdziemy bardzo powa?nie i dok?adanie jest sprawdzimy.
6. Zapewniamy Ci?, ?e to zg?oszenie, rozmowa, obj?te b?dzie tajemnic?, po prostu nie bój si? zg?osi? nam, ?e co? jest nie tak i czujesz si? z tym ?le.
7. Wszystkie dodatkowe i szczegó?owe informacji o Twoich prawach znajdziesz na stronie internetowej www.hotelszamotuly.pl.
8. Pami?taj bardzo nam zale?y na Twoim bezpiecze?stwie i nie zostawimy Ci? samego!
?
Za??cznik nr 3: Zakres danych do sprawdzenia osoby w Rejestrze Sprawców Przest?pstw na Tle Seksualnym
Zakres danych pracownika/wspó?pracownika/sta?ysty niezb?dnych do sprawdzenia w Rejestrze Sprawców Przest?pstw na Tle Seksualnym.
Imi? i nazwisko: ?????????????????..
Data urodzenia: ?????????????????..
Pesel: ??????????????????.?????.
Nazwisko rodowe: ???????????.?????
Imi? ojca: ???????????????.??????
Imi? matki: ??????????????.??????
Rejestr dost?pny jest na stronie: https://rps.ms.gov.pl/
By móc uzyska? informacje z rejestru z dost?pem ograniczonym, konieczne jest za?o?enie profilu organizacji.
Za??cznik Nr 4
Klauzula informacyjna ? do kontaktu z rodzicem/opiekunem prawnym ma?oletniego
Zgodnie z art. 14 Rozporz?dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia
2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zwi?zku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przep?ywu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporz?dzenie
o ochronie danych) (dalej ?RODO?), w zwi?zku z otrzymaniem Pani/Pana danych osobowych jako rodzica lub opiekuna prawnego dziecka przebywaj?cego w naszym hotelu, niniejszym informujemy, i?:
1. W zwi?zku z powy?szym Administratorem Pa?stwa danych osobowych b?dzie administratorem Pani/Pana danych osobowych jest ?Zak?ad Gospodarki Komunalnej w Szamotu?ach? Sp. z o.o,
ul. Wojska Polskiego 14, 64-500 Szamotu?y;
2. Inspektorem ochrony danych osobowych w ?Zak?adzie Gospodarki Komunalnej w Szamotu?ach? Sp. z o.o jest Pani Aleksandra Cnota -Miko?ajec; aleksandra@eduodo.pl;
3. Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywa si? co najmniej w jednym z ni?ej wskazanych celów: na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) RODO, jako niezb?dne do wykonania obowi?zku prawnego ci???cego na Administratorze w szczególno?ci realizacji praw z RODO oraz praw konsumenckich; a) na podstawie art. 6 ust. 1 lit. d) RODO, w celu ochrony ?ywotnych interesów ma?oletniego dziecka, b?d?cego go?ciem hotelu, dla którego jest Pan/Pani rodzicem lub opiekunem prawnym, a co do którego zachodzi w?tpliwo??, czy przebywa na terenie hotelu za Pani/Pana zgod? i wiedz?; b) na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO, w celu realizacji prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez Administratora, w tym ustalenia, obrony i dochodzenia roszcze?;
4. Administrator przetwarza nast?puj?ce kategorie danych osobowych: imi?, nazwisko, numer PESEL lub numer paszportu (je?li Administrator otrzyma? dokumenty je zawieraj?ce od go?cia hotelowego przebywaj?cego z ma?oletnim dzieckiem), adres korespondencyjny, numer telefonu, adres e-mail.
5. Posiada Pani/Pan prawo do realizacji poni?szych praw na zasadach wskazanych w art. 15-22 RODO ? pe?na polityka prywatno?ci dost?pna na stronie www.hotelszamotuly.pl
?
Za??cznik nr 5
Karta interwencji
Imi? i nazwisko dziecka
Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)
Osoba zawiadamiaj?ca o podejrzeniu krzywdzenia
Opis dzia?a? podj?tych przez Hotel Data Dzia?anie
Spotkania z opiekunami dziecka Data Opis spotkania
Forma podj?tej interwencji (zakre?li? w?a?ciwe) ? zawiadomienie o podejrzeniu pope?nienia przest?pstwa ? wniosek o wgl?d w sytuacj? dziecka/rodziny ? inny rodzaj interwencji. Jaki?
Dane dotycz?ce interwencji (nazwa organu, do którego zg?oszono interwencj?) i data interwencji
Wyniki interwencji: dzia?ania organów wymiaru sprawiedliwo?ci, je?li ZGK uzyska? informacje o wynikach dzia?ania Data Dzia?anie